"Hämta den, och inte den !"

Nu ligger hunden och sover sött i soffan, och klockan är bara nio !?   Ska nog gå ut och träna apportering varje kväll !, så man får lite egentid om kvällarna :))   Hon är som ett barn , fortfarande.  Ska ha sin uppmärksamhet varenda kväll.   Men jag gillar det , att hon vill ha något och göra och helst träna varje kväll.
 
Efter jag kom hem från Friskis och hade duschat så tog jag fram tre dummy's ur gardeorben. Vilja sa "nu blir jag lycklig!"  Vi gick bara ut till gräsmattan här utanför. Hunden tog glädje-skutt under fotgåendet , åh underbara hund. Lugn och fin nu.
 
Jag skulle träna på det där att hon ska hämta en viss dummy.  Jag ställde upp två st ,  sa nej på den ena. "UT" på den andra. Hunden springer mot den hon inte skulle ta. Gör om ,  hunden springer igen mot den hon inte skulle ta,  men jag lyckas hinna blåsa stopp,  hon reagerar blixtsnabbt - jag väntar på ett sättande och hon får sin boll som belöning.  Var liksom inte läge att försöka dirigera henne till den andra , utan det räckte såhär att kunna stoppa henne.  Efter det gjorde hon rätt alla gånger , jag tror hon lärde sig !
 
Linjetag.  Ett långt linjetag med 1 st fungerar fortfarande bättre än linjetag med 2. Hon stannar upp , frågar , är inte exakt i det hon gör. Önskar att hon kunde springa i raket-fart ut även på andra skicket, men det kanske kommer??
Hade med mig klickern ut för att kunna slipa på avlämingarna.  Hon är så duktig och sitter med dummyn i mun och väntar på sitt klick och godis.
 
Efter det gick vi en längre kvällspromenad.  Vad skönt att kunna vara ute längre , slippa frysa och gå längre rundor än den där 10 min kiss-o bajsrundan som jag gått nu i flera månder och frusit häcken av mig !! 
Good times !  

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0