Vett & Etikett i stallet..

Vi har haft hästledigt i ca en månads tid då hästen har varit iväg på hopp-utbildning , så jag och Vilja har inte haft stallet att åka till (vilket var tråkigt) men nu så är pållen hemma igen ! : ) Vilja är förstås alltid med till stallet , bättre aktivering finns nog inte.  I början fick hon ju mest sitta i bilen för hon var så liten , men nu har jag tänkt att hon bara sitter i bilen medans jag rider och sen får hon vara fri och springa hur hon vill. Jag är bara lite nojjig över att hon ska sätta i sig något, valpar är ju omöjliga ... Men om alla andra hundar springer fritt där på gården så är det nog ingen fara om hon gör det också. Lös hund bland hästar innebär också att man måste lära sig lite häst-vett !! Dvs INTE vara bakom / nära hästen ifall hästen sparkar,  eller busa i stallet när det står hästar i stallgången. Nu är Lovvan så van vid alla möjliga hundar som springer kring benen på henne , och Vilja går knappt 5 meter nära en häst i dagsläget så det är nog ingen fara med det !
 
Att hålla sig utanför hagarna är också viktigt. Ligger det en hög med häst-skit innanför staketet är det ju frestande att springa dit in , får då hunden en stöt av staketet så gör den aldrig om samma misstag. Också en säkerhetsgrej att inte befinna sig i hagen bland hästar , så det har vi tränat på idag. Vilja var med ner till sommarhagen när jag fyllde på vatten , hon fick absolut inte lov att gå innanför staketet eller följa med mig in. Tog några gånger för henne att förstå det. Också tränat på att sitta kvar trots det händer grejjer omkring.
 
....Känslan när jag ropade "Hooohooo Häääär" och vevade med armarna mot henne när hon befann sig minst 200m bort över åkern , och hon kommer som ett skott - är obeskrivlig : )  
 
Nu har vi varit en sväng till Vättern och badat.  Det är alltid lika härligt att gå ner dit..  Känns så mycket lättare att andas.
 
 
Vilja har en kompis som är här ibland på dagarna. En Shelti-hane som är knappt över året , han är nog hennes bästa vän..  Ja , efter brorsan då förstås !!
 
 
 

 
Klossträningen ; kan nu tillägga att den lilla ragatan sätter sig i utgångsposition utan target ! Nu är det dags att lägga på kommando ! Tänk att vi lyckades : ))
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0