STADGA

När valpen börjar bli rastlös och nödig tar jag på mig min snygga väst från engelson, laddar den med godis, pipa, tennisboll och dummy så går vi ut mot "koppel-tränar-området".  Nu håller vi till vid ett område med högt gräs och buskar, där vi tränar stadga. Jag sätter henne ner och kräver att hon sitter kvar när jag kastar iväg en dummy 5-7 meter som landar där hon inte ser. Givetvis en prövning för den lilla damen, som har hunnit tjuva och springa iväg efter den ändå. Varför sitta kvar här, ser du inte att den föll ner där borta, någon måste ju hämta den = JAAAG !!!! 
Då går jag efter och säger "app app app det där var fel, kom här" så tar jag dummysen, går tillbaka till samma ställe och gör om. Då sitter hon kvar medans hon ser den falla, jag går ut och hämtar den och berömmer henne. Sen kastar jag en gång till, åt ett annat håll bakom en annan buske. Hon fattar vinken och sitter kvar, jag går ut och hämtar dummysen och sedan gör vi det en tredje gång. Sitter hon då kvar så får hon som belöning att gå efter den, då blåser jag närsök när jag vet var den ligger, berömmer henne för att hon hittar den "åååhhh duktig tjej vad du kan!!"  vad hon sen gör efter det lägger jag inte så mycket vikt på, dvs jag kräver inte att hon ska komma in med den.. än.. Utan bara berömmer för att hon hittar den och bär den.
 
Är vi däremot på parkeringsplatsen och jag kastar iväg dummysen (utan att jag kräver någon stadga) så börjar jag mer och mer att kräva att hon ska komma med den åt mitt håll. Hon har börjat mer och mer att göra det, hon kommer in när jag sitter på huk och går upp i mitt knä. Ibland släpper hon dummysen och vill jag ska kasta om, då blir jag tyst och berömmer igen när hon greppar och bär..
 
Kan ju konstatera att jag har fått en tik med MYCKET vilja, för hon tycker detta är såååå kul !!! Och jag med! Nu vilar hon en stund tills vi ska gå på promenad, det var det jag ville åt : )  ....har lite mer tvätt att fixa.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0