Onsdagsträning; stadga & passivitet..

Jag och Natta har infört ett litet event ; att vi varje onsdag träffas med hundarna och tränar. Sedan lagar vi mat och kollar på Bonde söker fru ! Mysigt va.  Så får man lite rutin på träningen och kan få hjälp av någon annan.
 
Vi började med det tråkigaste , passivitet. Jag ville ha Vilja sittandes och helst lägga sig ner när vi kom till grusplanen. Hon lade sig ner efter ett par minuter med hakan i backen, duktig tjej. Sen var det hopp och lek ! Dock inte vovvarna emellan, utan Vilja + jag och Natta + Milton. De ska kunna låta bli och leka med varandra också. Vilja tvekade lite och ville springa ifrån mig och leka med Milton istället , men kom sen till mig och började leka. Genom lek bygger man ju sin relation till hunden , som vi fått lära oss på valpkursen..
 
Stadga blev nästa moment. Vilja satt bredvid mig under tiden Natta tränade med Milton. Det var lite lurigt för henne, särskilt när Milton gick som en cirkel runt henne eller kallades in när han satt bredvid. Finns mycket kvar där att träna. Keep it simply and stupid.
Hon visar dock bra stadga med tennisboll nu. Kan kasta/rulla den väldigt nära henne och hon sitter kvar, trots det rycker i rumpan. När jag kastar i högt gräs är det däremot lite svårare , då verkar hon tjuvstarta första gången innan hon förstår att man fortfarande ska sitta kvar även om hon inte ser vart bollen faller..  Med dummisen tycker jag nu att hon blivit bättre med att komma med den till mig , även att jag får locka/jobba/berömma mycket.
 
Inkallningen går fortsatt som på räls, hon kommer som ett x2000-tåg så fort jag blåser signalen - oasvett avstånd : )
 
Efter det blev det hopp & lek, hundarna emellan!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0