Träning; linjetag

Jag som tidigare inte haft någon stor koll på hur man tränar linjetag, vet nu efter helgens träning hur jag ska göra!
 
Innan jag åkte till stallet så åkte jag en sväng till djurmagazinet för att köpa en till dummy. De hade bara megastora på flera kilo, såna ville jag ju inte ha... Åkte till Zoopermarket istället , där fanns det större utbud däribland en standard på 500gr. Den köpte jag med mig. 129 spänn, rena rånet - blir att göra en mängd-beställning på nätet snart!
 
När vi kom till stallet så hade jag henne i koppel (kom på att tänka på det Maire sa att koppel kan vara ett verkyg i träningen, och inte något nödvändigt ont) . När jag har henne i koppel är det lättare att korrigera henne och hon tycks lära sig bättre vad "hääär" betyder. Visste hon ingenting igår om vad det betyder , så känns det som att hon förstår lite bättre idag. Hade dummyn i andra handen medans vi gick längs hela långsidan bredvid paddocken , ställde dummyn upp och gick sedan tillbaka. Satte henne, och skickade ut henne. Hon springer fort ut, greppar och springer fort tillbaka samma väg. Hon hade ett bättre grepp idag än igår, då hon var för mjuk och tycktes tappa dummyn och behövde byta grepp. Idag höll hon korrekt om dummyn alla gånger utom en gång , men fick med sig den även då. Blåste inkallning någon gång då jag blev osäker om hon skulle komma med den till mig. Alla gånger utom den sista gången springer hon bara förbi mig , kommer först när jag lockar till mig henne. Sista gången kom hon med dummyn direkt till mig , då fick hon mycket beröm sedan hopp o lek! Kände mig nöjd efter det.
 
Mellan linjetagen tränar jag"klockan". Hon förstår inte alls vad jag menar när jag räcker upp handen och visar med tecken, hon verkar tro att det är stadga vi tränar och sitter istället kvar där hon sitter.  Är jag tvetydig i  mitt kroppsspråk ?? Hon tar den först när jag säger "apport" . Kommer inte med den till mig efter det om jag inte lockar.
Detta är ju helt klart en ren lek för henne , än så länge. Hon tycker dummyn är en skit-kul leksak, som det går lika bra att lägga sig ner med och typ tugga på. Snöret har jag tagit bort , för att minimera risken för lek som jag inte vill ha. Jag vill dock inte hålla på och fya henne när hon leker med dummyn , den ska ju fortfarande vara en positivt laddad grej. Kanske räcker det med att berömma när hon gör rätt, och ignorera det som är fel..
 
Tredje grejen vi tränade var att vi skulle gå ihop till en kastad apport. Hon gjorde som igår; stack mot den första gången. Då blev det koppel på, "hääär" och hon fattade grejen..
 
Nu på promenaderna så kommer jag att kräva då och då att Vilja ska komma in och gå (lös) vid min sida tills jag säger något annat. Tidigare så hade jag aldrig krävt det av henne, men det kändes som den självklaraste saken i världen - och hon bara gjorde det när jag bad henne att gå "häär!" . Hon gick där helt perfekt bredvid mig tills jag sa något annat. : ))
...För den som inte vet så kan jag tala om att det var det vi 'bråkade' mest om igår, jag var virrig - hon var virrig, och det kändes bara som pannkaka.

Kommentarer
Postat av: Maire Pyrrö

Du ser ...det behövs inte så mycket om man vet vilka knappar man ska trycka på : ) Bra jobbat !!

Svar: Precis !! Det är en härlig känsla när det går som man vill !!
Josefin Johansson

2012-10-22 @ 20:24:33

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0