Träning; jaktfot, avlämningar (?), närsök, stoppsignal...

Jag är inne i ett härligt tränings-flow när jag har tränat lite varje dag sen i söndags. Så härligt att det faktiskt går att träna nånting nu ! Synd bara att det tog lite lång tid för mig att förstå att min lilla valp är 7 månader snart och vi kan börja träna nu ;P
 
Fotgående
Jag ville att fotgåendet skulle vara lika bra på gräs som det var igår på asfalt. Och det var den faktiskt! Hon nosade inget alls i backen , hon gick för långt fram (inte drog) ett par gånger men då korrigerade jag och hon fattade vinken direkt och gick sen vid mig.  Bara för en vecka sen så visste hon inte alls vad detta betyder , så ja : bara man hittar de rätta knapparna så går det !!
 
Avlämningar
Vilka då avlämningar?! De ser väl ut som en clown just nu , eller är helt obefintliga. Jag försöker pränta in i skallen på henne att det är dummyn jag vill ha, och hon ska komma med den till mig samt hålla ett korrekt grepp. "Vaaaaa??" säger hon då, och ser bara ut som ett frågetecken. Kan vi bara komma så långt så att hon kopplar ihop dummy ----> lämnas i min hand ----> godis , så är det ju jättebra. Träning träning...
Jag gjorde två linjetag och då kom hon faktiskt direkt till mig, jag räckte fram handen och hon släppte, då lämnades den ju min hand ! Om det gills vet jag dock inte. Hon sprang inte äro-varvet runt mig iallafall.
 
Närsök-signal
Detta var första träningstillfället hemmavid som hon skulle koppla ihop närsök-signalen med att leta, och det fixade hon. Jag satte henne , backade ett par meter och droppade godbitar i det halvlånga gräset, blåste en signal och sedan närsök.
 
Stopp-signal
Detta var också första gången som vi tränade stopp-signal. Jag såg till att hon var i rörelse, att hon sprang ifrån mig med andra ord, blåste en lång signal och kastade sedan en boll till henne. Lurigast är väl att hon ska förstå att den signalen inte betyder hit, utan att den betyder stanna på plats för nu händer något. Poletten trillar nog ner om ett tag.
 
Apportering över bäck
Det var bara att hoppa jämfota, så var hon över ! Här var svårast för henne att förstå att dummyn ska till mig...
 
 
 
Hon sprang så fort på linjetaget så hon fick lera i ansiktet

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0