Träning hos Maire / 6,5 mån

Träning hos Maire 21/10 – 12

 

6,5 månad

 

Jaktfot

 

Bland det första som vi tränade var jaktfot. Jag gick en sträcka i traktor-spåret och Vilja skulle följa med och vara kring mig. Hon fick inte lov att dra i kopplet eller nosa , utan skulle hålla sig vid mig. Detta har jag knappt inte tränat på än, men det gick över förväntan ändå. Hon anammade mina korrigeringar och gick helt ok!

 

Linjetag

 

Det första momentet vi skulle träna/testa på var linjetag med en och två dummy's. Hunden får följa med ut när en dummy placeras. Hunden sätts därefter upp och skickas ut på ”ut”-kommando. Hunden ska apportera dummyn och komma hem med den.

För Vilja gick det väl rätt bra. Här gällde det fortfarande att hon skulle gå fot; fick inte lov att dra i kopplet eller nosa. När jag hade placerat dummyn så blev hon ganska så distraherad. Hon ville ju förstås ta den. Fick korrigera henne ett antal gånger på tillbaka-vägen. Satte henne upp, och skickade ut henne. Hon greppar dummyn men är lite för mjuk i munnen, så hon byter gärna grepp under vägen tillbaka. Kommer till mitt närområde men lämnar ej av i hand.

 

Apport över dike

 

En dummy kastas över ett dike och hunden ska gå raka vägen över. Apportera den , gå samma väg tillbaka och lämna av.

Första gången Vilja apporterade dummy'n och skulle gå över diket så släppte hon den. Hon tog dock nytt grepp och fick med sig den. Duktig hund! Avlämningarna funkar dock inte.

 

Två apporter, varav en hämtas av mig (jaktfot)

 

Två apporter kastas varav den ena får inte hunden hämta, utan jag ska hämta den med Vilja vid min sida. Detta gick inte. Vilja förstod inte att hon inte fick ta den, eller att hon skulle gå fot och att jag skulle hämta den. Träning väntas...

 

Sök efter tennisboll i högt gräs

 

En tennisboll placeras ut i högt gräs och hunden ska söka upp och apportera hem. Vilja sökte av området, fann bollen men kom inte med den till mig.

 

Sök efter tennisboll över dike , stort område

 

8 st tennisbollar kastades ut över diket. Hundarna turades om att få söka av och hämta. Vilja fick hem två st. Mycket stadge-träning , att sitta kvar när grann-hunden bredvid blir skickad.

 

Klockan”

 

Hunden sätts i mitten, och två apporter placeras ut. En i taget eller båda. Klockan 3 och 9.

Hunden ska hämta den apport som den blir visad till , höger/vänster.

Vilja har ej blivit tränad på detta tidigare , träning väntas.

 

 

Söka hemåt”

 

Hunden sätts upp och man duttar en tennisboll i högt gräs framför. Gömmer bollen och blåser närsök-signal. Hunden söker av området 'hemåt' , hittar boll och kommer hem med den.

 

Stoppsignal

 

Lära hunden att stanna upp under rörelse, och få belöning i form av en kastad boll. Viktigt att hunden litar på att belöning kommer..

 

 

Summan av dagens träning är att jag har en hund som är mycket villig till att arbeta, en hund som vill göra mig nöjd men inte riktigt vet hur - pga att jag är osäker och inte tydlig nog i mitt kroppsspråk.

Kan jag bara bli mer självsäker, tänka att jag kan träna hund och jag lyckas så blir nog Vilja som en skugga av mig..!

fake it 'til you make it ” sägs det ju !!

 


Kommentarer
Postat av: Maire Pyrrö

Håller med fullständigt på slutklämmen : )
Bra jobbat !!

2012-10-22 @ 10:29:01

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0