Stopp-signal + sitt

Idag skulle jag fortsätta träna på stoppsignalen , samt lägga till Sitt. Började med att ha Vilja i koppel , blåsa en signal och sedan vänta på att hon satte sig. Hon fattade det hela med en gång! :0
Har hon snappat upp min poäng utan att jag har varit medveten om det ?? Så att jag sedan blåste stopp- signal och att hon satte sig samtidigt var alltså inget jag behövde lära in, hon kunde det redan. I allafall runt 10 meters avstånd. Befann hon sig längre bort framför mig fick jag någon gång säga "sitt" innan hon satte sig, och befann hon sig på en äng och sprang runt i sin egna lilla värld var det också svårare. Men jag är grymt nöjd ! Nu har vi ju typ lärt in alla tre signalerna!
 
Stallet om ett par timmar , får se om jag hinner med något linjetag där.
 

Jag fick en stund över vid stallet , så jag tog med mig dummyn och hunden och gick ut på en av åkrarna. Det var lite vimsigt runt omkring då resten av 'stall-hundarna' följde med mig, men de fattade vinken efter en stund att nu var det inte hopp o lek som gällde.. Jag gjorde först ett lite för långt linjetag , då dummyn försvann ur sikte både för mig och den lilla hunden, så hon hittade den inte när jag skickat ut henne. Fick göra om och ha mindre avstånd. Ökade sen därefter ett par gånger tills hon sprang rakt ut, även om hon inte såg dummyn vid första anblick. Man vill väl lära hunden att det finns något där ute, även om inte apporten syns med en gång? 
Dummyn släpper hon vid mina fötter typ. Eller i min hand om jag är snabb. Måste komma på hur jag ska lära henne hålla fast och inte vara så vimsig kring dummyn...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0