Signal-träning

Jag har haft lite signal-träning idag ute på promenaden.. Blåste en signal när hon befann sig en bit ifrån mig i rörelse, kort därefter fick hon en tennisboll kastad till sig. Sen varvade jag med inkallnings-signal för att kolla av så att hon vet skillnaden , och det verkar så. Blåser jag bara en signal så stannar hon upp och kollar efter bollen, och blåser jag två korta så kommer hon till mig. Bra !  Jag ska träna på sättandet också, men det var lite bökigt när jag hade två andra hundar i koppel med mig.
 
En kär vän till mig som Vilja var hos igår hade lekt kast-med-boll med henne. Hon sa att hon älskade det, var jätteduktig, såg lycklig ut och kom tillbaka med bollen varje gång. Min magkänsla sa då 'nej nej nej , kasta inte bollar till Vilja ,  det bygger stress" . Då fick jag förklara för min vän vilka anledningarna är att jag inte leker kast-lekar med min hund. Att det framför allt förstör den stadgan som jag vill träna upp, men också för att jag inte vill lära henne att allt som faller är till henne. Att en retriever ska kunna förbli passiv när den ser föremål falla, och den ska inte ta egna beslut att den ska hämta allt ..  Då fick jag höra att jag är duktig, att jag kommer komma långt -  hihi ! : )

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0