Motionering av valp (?)

Jag har egentligen ingen koll på alls hur man ska motionera sin valp. Ska den motioneras över huvudtaget? Det finns olika teorier.. Jag tror iallafall inte på den som säger att man ska hålla sin valp i stillhet till en viss ålder pga att den växer så mycket, och sen efter en viss ålder kan man motionera hur mycket som helst. Blir inte valpen chockad då för den inte har hunnit bygga muskler??
Nej, jag tror man ska successivt utöka motionen , så jag hoppas jag tänker rätt..
 
Jag går hela tiden efter magkänslan , den talar om för mig hur långt jag och Vilja kan gå idag. Ett tag så var det ner till Vättern det längsta som vi gick , en promenad på 20min kanske. Sen vilade vi där en stund och sen gick vi hem. Sen utökade vi och gick en sväng längre , så vi kom bakom Elmia. Sen utökade jag rundan igen i takt med att hon blev äldre, och nu går vi runt hela fälten - det tar ungefär en timme. Vilja går väl dubbelt så långt för hon springer fram o tillbaka, fram o tillbaka. 100 % energi hela tiden!
 
Idag fick hon följa med när jag skulle ut och gå med Milton. Vi gick och hämtade honom, sen gick vi till Bondberget. Där finns det slingor från 1,3 km upp till 10 km. Vi gick den minsta rundan. Det kändes lagom.
Den rundan kommer vi nu gå ett tag , tills min magkänsla säger att vi kan gå 2,5 km. Dock så tror jag att om valpen får mycket motion i unga dar, så kommer den kräva typ dubbelt så mycket som vuxen. Så även om jag har stor lust att gå halvmils-rundan redan nu , så har jag ingen lust att behöva gå en mil om dagen sen när hon är vuxen ! Men visst skulle Vilja orka gå mycket längre rundor än vad vi går idag , bara frågan hur hårt man ska vänja henne vid att motioneras. Jag har förstås tanken i bakhuvudet hela tiden att hon fortfarande växer mycket , så därför får hon endast utlopp för sin energi och möjlighet att bygga en sund muskulatur - alltså så får hon ingen ren motion. Skönt, då har jag rett ut det !
 
 
 
 
 
Får lycko-känslor. Var på ett lite nedstämt humör innan jag gick ut , den försvann med skogen - ingenting luktar ju så härligt som skogen på hösten.
Längtar tills Vilja är fullvuxen så vi kan gå låååånga promenader !

Kommentarer
Postat av: Nathalie

Magkänslan is the shit.. :) jag har alltid gått efter den, jag känner min hund/valp bäst och vet vad de klarar och inte klarar.. fast det är klart bättre med ter korta promenader än en lång när de är små.. :)

2012-10-16 @ 10:07:04
URL: http://teamalcatazz.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0