Give me a stage and I'll be a rock and roll queen

Nu när jag har min efterlängtade hund som jag längtat efter i så många år , så inser jag hur tomt mitt liv var förut. Vilja har givit mig mer färg i mitt tidigare så gråa liv , och jag är sååå tacksam att jag har henne !!
 
Idag har vi "hemma-dag" , dvs jag är hästledig så Vilja har inte stallet att åka till och busa av sig , så då får jag aktivera henne hemmavid. Jag tog på mig min mycket praktiska väst (hehe) , fyllde den med lagom mycket köttbullar/frolic , en tennisboll och en dummy och tog med mig hundarna runt gamla Kungsängsskolan. Skolan är riven nu , så istället är det bara grusplaner, gräsplaner och ängar där med högt gräs. Perfekt ställe att träna på! Började med att träna en lång inkallning. Hon studsar till när jag ber henne att sätta sig (jag älskar hennes attityd !) , jag traskar iväg med pipan i mun , sneglar bak och kollar om hon sitter kvar - det gör hon. Jag går en bit till och medans jag går blåser jag inkallning. Jag gjorde två likadana inkallningar , båda gick bra !
 
Tränade stadga sen .. Satte henne , gick några meter framför henne och kastade en dummy klockan tre, nio och tolv. Hon satt kvar.  Nästa apport fick hon lov att hämta. Hon kutar efter, greppar och återvänder men lämnar dock inte av i hand. Haha, vore väl konstigt om hon gjorde det!? Men så vill jag ju att det ska se ut om ett halvår eller så. Nu kan vi i allafall befinna oss på en gräsplan och hon fortfarande bär apporten och kommer med den till mitt närområde. Förut var jag ju tvungen att vara på en garageuppfart typ , för att hon skulle ha fokus på apporten och inget annat. Jag brukar också uppmuntra henne att bära apporten och följa efter mig. Men ofta släpper hon då den och vill jag ska kasta om.
 
Tränade också närsök med tennisboll. Gömde tennisbollen i gräset alternativt kastade den en bit bort så hon fick leta. Kastade också iväg dummyn ett par gånger i det höga gräset och ville hon skulle sitta en liten stund innan hon fick gå efter. Idag stack (eller knallade som man ju säger på retriever-språk) hon inte en enda gång faktiskt =)
 
Lade in två passivitets-tillfällen med. Det nog viktigaste av allt men så tråkigt att träna... Satte henne ner och ställde mig sen och glodde på himlen. När hon sen insåg att inget mer händer så lade hon sig ner, kort därefter gick vi hem.
 
"Give me a stage and I'll be a rock and roll queen" , är en metafor för att jag äntligen fått Min Hund och kan nu börja visa alla vad jag och Vilja kan uppnå...

Kommentarer
Postat av: Maire Pyrrö

: )

2012-10-06 @ 18:00:39
Postat av: Kitty

Visst sätter våra valpar färg på tillvaron <3 ni är så duktiga!!

2012-10-09 @ 09:03:43

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0