8/10 -valpkurs

Stall-gänget !
 
 
Ikväll väntar valpkurs. Återkommer!
 
 

 
Nu börjar det bli dags för långkalsonger och vinterjackan, för brrrr så ruggigt det var på valpkursen ikväll.. Regn hela tiden och säkert inte över 10-graders sträcket. Tänk att vädret kunde slå om så fort , det var ju så härligt ute när bilden ovanför togs.
 
Vilja börjar kvällen med att skälla ut en schäfer som ligger lugnt och tyst inne i klubbstugan. Vad var meningen med det !?  Så fort vi kommer ut till klubben så kollar hon misstänksamt runt omkring sig. Morrar dovt på de hundar hon ser, hoppar upp på mig för att kolla om inte jag tycker att detta är döläskigt, vilket jag inte tycker. När hon höll på att skälla sådär och inte slutade , så fick jag säga till henne ett par gånger . Suck, det är ju inte det att hon aldrig träffar andra hundar. Jag tar med henne ut bland alla hundar så ofta jag kan för att hon ska bli mer social. Jag kräver inte att hon ska älska andra hundar , men iallafall bli lite mindre främlingsfientlig.
 
Ikväll hade vi lite repetition på näsa-nos-övningen  (att hunden följa med när man går och hålla ögonkontakt hela tiden), åhh jag tycker den är så tråkig! Men Vilja kunde nu iallafall följa med någorlunda och hålla kontakt ett par meter medans jag backade , att sen vända framåt var svårare. Då börjar hon hoppa efter leksaken.
Tränade en sitt-övning , att hunden skulle sitta kvar när man går klockan runt hela med sträckt koppel. Det hade jag inte tränat på, men det fixade hon ändå. Även att hon hade myror i rumpan några gånger, så visste hon iallafall mitt budskap.
Sen hade vi inkallning. Intruktören höll i hunden medans man gick iväg. Jag fick ropa två gånger 'Vilja'  innan hon kom, ingen aning om varför faktiskt. Sen en annan inkallningsövning, att man bara skulla springa iväg med hunden i koppel. Haha, ingen aning vad det gick ut på men det var skönt att få springa ! Kanske var meningen för att det är en kul grej för hunden, att få springa ifatt.
 
Äntligen gick vi sen in i klubbstugan. Var så kallt... Där vi gick igenom hantering; varför det är viktigt att kunna hantera sin hund. Och avslappning. Vi satte oss på golvet allihop med hundarna. Det tyckte Vilja var skönt, och somnade på stört.
(Fått läxor tills nästa gång , vilka jag nu har glömt)
 
Jag känner mig rätt nöjd över att jag snöat in på retrieverträning och inte alls är så mycket för bruks och lydnad längre, som jag var förut. Hade jag velat träna bruks hade jag sannolikt varit mer engagerad i kursen och övningarna än vad jag är i dagsläget. Men det är självklart kul ändå !

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0