Will-to-please & avelsarbete..

Jag vet att man inte ska jämföra två hundar med varandra när man tränar, men när skillnaderna är så uppenbara så kan jag inte låta bli. Två hundar av retriever-ras (golden & labbe) till synes lika, men ack så olika. Det är sjukt intressant vad avelsarbetet betyder, vilka hundar man väljer att avla vidare på och vad man inriktar sig på. Våra hundar var ett perfekt exempel på detta, hur dagens retrievrar kan vara till sättet och vilken inställning de har till arbete, pga vad uppfödaren valt för egenskaper i sina avelsdjur.. Labbe-hanen, 7 månader - otroligt vimsig och glad, tung och klumpig och inte ett dugg intresserad av att vara till lags..  Golden-tiken, också 7 månader - lika vimsig och glad men desto mer signalkänslig, känslig för tillrättavisningar och angelägen att vara till lags.   Synd att avelsarbetet ska leda till detta , jag frågar mig - var arbetet lyckat ?? Har man fått den labrador som man vill ha...?
 
Jag vet iallafall att jag var rätt ute när jag valde att skaffa en golden av jakt-typ istället för av utställnings-typ. För det  krävs ju oerhört mycket mer engagemang från sig som förare för att motivera en omotiverad hund, en egenskap som man från början vill ha nedärvd.
 
Genetik är viktigt !
 
 

Kommentarer
Postat av: Maire Pyrrö

Så rätt tänkt : )

Svar: : ) Tack maire för helt rätt hund för mig !
Josefin Johansson

2012-11-18 @ 21:18:34
Postat av: Nathalie

Klokt sagt jossan!
Den är viktigare än vad man tror.. :)) Är med helt nöjd över mitt val av hund.. :D

2012-11-26 @ 10:26:14
URL: http://teamalcatazz.blogg.se
Postat av: Maire Pyrrö

Varsågod du har en riktig VILJA i snöret genetik är viktigt..Kram

2012-12-08 @ 16:43:16

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0