Valpkurs, avslutning

Nu är valpkursen slut !  Det var väl lite på tiden kanske , det har blivit väldigt omotiverande att ge sig ut i mörkret och åka genom hela Jönköping (de bygger om hela jäkla stan...!!) och gå kurs. Fast när man väl är där så är det kul , det är väl bara rena latheten innan som visar sin bästa/värsta sida !
 
När vi kommer ut ur bilen är Vilja alltid extra hispig, drar en hel del i kopplet och kollar sig omkring. Skäller på en hund eller två, även fast hon har blivit mycket bättre på att inte skälla ut alla hundar hon ser. Tränade på att hon skulle hålla sig vid min sida trots att vi var i en ny miljö, det gick bra. Gick också bra att göra samma när vi skulle gå ner till planen, och vi skulle träna på att inte -dra-i-koppel. Utan kommando drar Vilja i kopplet då och då, inte så att jag sliter ut min axel men mer att hon har kopplet sträckt hela tiden. Jag tycker det är ok, så länge hon vet vad "här" betyder och då inte drar i kopplet. Mellan de punkterna låter jag alltså henne ha rätt stor frihet i koppel , det är ju ändå så sällan hon går i koppel ändå om det inte är nödvändigt. Jaja!
 
Under en timme ungefär tränade vi lite olika grejer. Jag gjorde väl det som var kul ungefär , sedan tränade jag annat. Typ gå på balans-stegen. Det måste väl vara det optimala sättet att testa sin hund på. Hur villig är den att gå uppför 'konstiga' saker? Är den villig att göra något för att jag ber den, och hur känslig är hunden att gå uppför stegen igen trots att den ramlat ner?  Vilja gick utan problem upp för de första stegen, sen kollade hon på mig och undrade om jag vill hon ska gå längre upp. Ja , hon kan försöka tänkte jag. Då försökte hon, hon föll ner någon gång- tappade balansen. Då trodde jag hon skulle ge upp, tycka den var läskig och gå därifrån. Men det gjorde hon faktiskt inte ,  hon gick upp igen ! Hon gick som max två steg upp för med baktassarna, sen bar jag ner henne. Gäller ju att behålla självförtroendet och tilliten till mig.
 
Inomhus sen hade vi uppvisning av shaping-läxa/avlutningsmoment.  Jag visste inte om hon skulle se ut som ett frågetecken i o med att vi var i en ny miljö , men hon fixade det rätt bra ändå ! Behöver bara klicka till det lite mer så att hon bugar en längre stund, och framför allt lär sig beteendet på kommando och inte gör det hela tiden - trots att det är annat beteende jag är ute efter.
 
Ett snabbt spår lade jag ut med. "Josefin, lägg godis i varenda steg du tar !" ropade Anneli till mig. "Nej det skiter jag i!" sa jag, haha..  Vill jag se om hunden har intresse för spår så vill jag väl inte använda godis i spåret , leta godis kan väl alla hundar...  En timme fick spåret ligga, på plant gräs. Jag behöver väl inte säga att Vilja misslyckades helt med detta spår .. ?  Hade jag testat spår själv med Vilja så hade inte spåret fått ligga så länge, och inte i plant gräs heller som är rätt så svårt. Jag planerar att testa någon gång och lägga ett spår och se om hon spontant har intresse av att följa det,  men det har bara inte blivit av ännu.
 
Nu måste jag skriva något annat...  Även om jag fått den hund jag velat ha så kollar jag ändå på jaktgolden-sidorna, för att se vad som händer och sker  - vilka som ska ha valpar etc. Ser nu på en sida att en kull är planerad. Jag kollar stamtavlan, och SAMMA moder finns på båda sidor, i första och andra led. Linjeavel , vad fasiken är meningen med det !?  Är man rädd för att blanda in nytt blod i sin avel ??
Och stamtavlorna ser tyvärr ut såhär. Det är samma hundar som syns , känns som det behövs nya friska fläktar !!
 

Kommentarer
Postat av: Nathalie

Instämmer med dig, det skulle nog verkligen behövas nytt blod... Vi får sattsa på stort och få fram fina hundar så vi kan starta och sprida dessa gener vidare istället för allt gammalt gråll som redan finns ;)

Svar: exakt !!!
Josefin Johansson

2012-11-26 @ 10:32:52
URL: http://teamalcatazz.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0