Träning; HÅLL FAST

Nu har jag varit ute och tränat lite .. Vilja var lite disträ emellanåt, tänkte några gånger för mig själv att "hallååå, vi tränar ju här..!"  och hon var bara i sin egna lilla värld.
 
När vi kom utanför dörren så fick hon dummyn med en gång att bära på. Hon går och bär på allt annat (mestadels skräp) så varför kunde hon inte gå och bära dummyn också tänkte jag, den som hon tidigare typ bara spottat ut och bara lattjat med.  Hon gick fint med min sida och bar den, fick mycket beröm. Jag kunde till och med sätta henne ner, klappa henne och hon HÖLL KVAR !  ...men sen lika många gånger som hon höll kvar så spottade hon ut den. Där förstår hon inte riktigt än vad det är jag kräver.
Sedan gick jag över ängen med högt gräs och jag ville att hon skulle gå vid min sida. Det förstod hon också vad som gällde, även att vi inte gått i sådan terräng förut..
 
Tidigare när jag tränat "klockan" så har den lilla virriga inte förstått alls vad jag menar när jag pekar mot apporten, jag har fått säga apport för att hon ska fatta att hon hämtade den. Idag var något annorlunda som gjorde att hon faktiskt förstod att hon skulle hämta apporten efter att jag blåst en signal och visat med tecken. Hon kom med den med en gång till mig, och verkade förstå sammanhanget nu !
 
Nu blir det stallet. Man får ligga i och göra allt man vill göra tidigt, för sen blir det mörkt som natten och man har ju knappast lust att vara ute då..!

Kommentarer
Postat av: Nathalie

Härligt att det går framåt för er :D
Det är inte så lätt när de verkar vara i sin egna värld och gör allt annat än det man ber dom, men det är alltid lika skönt när de väl fattat poängen.
Det gäller bara att ha tålamod och intala sig själv att det är en valp/unghund man har att göra med.. resultatet kommer sen vid fyra-fem årsålder.. ;)

Så fortsätt kämpa!! :D

2012-11-26 @ 10:30:00
URL: http://teamalcatazz.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0