Klicker-träning och annat

Jag har börjat klicker-träna lite igen om kvällarna , för att Vilja ska ha något att göra och "slippa" få sin mat serverad upp och ner i matskålen.  Nästa vecka har vi uppvisning av vår shaping-läxa på valpkursen. Jag har valt "buga" , för det var ett beteende hon bjöd på rätt ofta när jag klosstränade. Hon bugar mest hela tiden när vi tränar haha , även om jag tränar andra grejer med. Så vi är väl inte helt färdiga med det, hon ska ju endast buga på kommando.  Rätt söt är hon när hon inte förstår, hon testar allt vad hon kan redan för att se om det lönar sig !
 
Annars...har inte tränat så mycket under veckan som gått. Bara signalerna i princip. Inkallning, stopp och närsök.
 
Igår tappade jag min vante på promenaden. Så jag bara satte Vilja lite snabbt ner för att gå och leta efter den. Jag räknade knappt med att hon skulle sitta kvar, skulle hon följa efter så var det lite sak samma tänkte jag. Det blev som ett prov, hur långt kan jag lämna henne innan hon följer efter mig? Jag gick och gick , gick säkert 150 m bort... Hon bara satt där och väntade på min signal, men den kom ju aldrig. Jag hittade min vante och vände tillbaka. Funderade på om jag skulle kalla in eller bara gå tillbaka. Kallade in henne halvvägs tillbaka och hon kom som ett skott , ååh duktiga lilla hund.
 
Snart är det dags för mig att börja jobba andra arbetstider än dygn. Jag har sagt upp mig och jobbar en månad till ungefär. Känns fantastiskt bra...!!  De nya arbetstiderna innebär att jag inte kommer vara beroende av hundvakt i samma utsträckning. Tänk att kunna klara sig själv med sina hundar !! Jag kommer att jobba andra arbetstider som innebär att hundarna kan klara sig bättre hemma själva. Underbart! ...Det har och är verkligen inte lätt att jobba dygn när man har hund.
Nya jobbet innebär också att jag slipper pendla så långt med bil, och förhoppningsvis roligare arbetsupgifter och större trivsel för mig själv.. : )

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0