Apport över vatten

Idag skulle vi egentligen åkt till uppfödar-mamma och tränat , men så fick jag så hiskeligt ont i magen på morgonen och mådde helt konstigt.. Så jag fick ställa in det...
 
Men efter att jag mått bättre så gick jag ut för att träna hemmavid istället, jag ville se hur Vilja beter sig när jag kastar dummyn över vattendraget (ca 20-30 cm vatten). Första kastet kom i vattnet , bra där. Resterande två kom över så att Vilja går i vattnet, hoppar upp för kanten och sen apporterar. Det blir ju ett störningsmoment. Gick faktiskt jättebra !  Vilja verkar förstå mer och mer vad som gäller nu , när det skapats rutiner. Hon sätter sig självmant och väntar på vad som ska ske och springer ut på kommando, kommer tillbaka med den till mig och där är olika vad hon gör.
Att hålla kvar apporten går helt okej , bäst bär hon den i början när jag brukar be henne att gå vid sidan och bära. Sen blir hon lite för lekfull och flamsig. Men känns som att hon där också börjar förstå att jag inte vill ha dummyn på backen, utan till mig  - för hon har börjat bjuda upp den till mig och sen släppa då. Nöta, nöta...
 
Tränade klockan med längre avstånd både till hund och apport. Har än så länge bara använt en styck dummy, men jag ska lägga in två stycken vid nästa tillfälle. Spännande och se om hon fattar vinken! Att lägga den "klockan tolv", fattade hon däremot inte alls..
 
 
Titta! Kunde till och med ta kort under tiden som hon höll fast , inget kommer självmant här ..! Bara attityden och viljan , och DEN älskar jag!

Kommentarer
Postat av: Maire Pyrrö

Håll fast ..fina Vilja !

2012-12-04 @ 19:58:17

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0