Om ensamhetsträning

När man googlar på hur man ska ensamhetsträna sin valp så läser man "gå ut 5 min i taget, gå sen ut 6 min, 8 min osv... Skramla med nycklar, lås dörren ibland, ta på dig ytterkläder och ta sen av dig igen"  Är det så märkvärdigt?  Jag visste inte riktigt vilka råd jag skulle lyda.  Jag själv kan tycka att det låter bättre att lämna valpen en längre stund från början (typ 20min) istället , känns som att man bara skapar stress när man springer så mkt ut och in.. 

Redan efter andra eller tredje dagen testade jag att lämna Vilja. Jag behövde gå till brevlådan och Elsa ville gå ut, valpen låg i soffan och sov som en stock så då smög jag ut. Tyst som en mus och fort som attan gick jag fram och tillbaka till brevlådan. Låste försiktigt upp dörren, kikade om hon låg kvar i soffan och visst gjorde hon det. Hon hade inte märkt något alls. Sen sov hon ytterliggare ett par timmar. Nu har jag successivt ökat Elsas promenader så i dagsläget är vi ute runt 45 min medans valpen sover mitt på dagen. Smidigt att hon ska ta sin middagslur lagom till Elsa vill gå ut : )

Nu har jag lämnat henne ihop med Elsa ett par gånger också när jag behövt handla mat. Gick snabbare än snabbast genom mataffären, sen hem - öppnade dörren och där ligger båda två i hallen och väntar.  Duktig liten valp.

Som vanligt finns det 100 olika åsikter när det gäller hund. Man får helt enkelt lyssna på olika råd, sen blanda ihop och bilda sin egen åsikt om vad man tror sig bäst passa sin egen ..

Kommentarer
Postat av: Kitty

Mycket klokt! Det låter ju som ni har hittat ert sätt! :)

2012-06-10 @ 19:57:09
URL: http://kittty.bloggplatsen.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0