Miljöträning; tvättstugan

Istället för att ensamhetsträna (vilket går jättebra) valpen så har hon idag fått vara med ner till källaren och tvättsugan två vändor.  Källargången var no problemo, lite kinkigare var det när tvättmaskinerna började låta så hiskeligt i tvättstugan. Jag tänkte vi skulle busa lite där i tvättstugan , och busade jag så busade hon också. Där emellan gnällde/skällde hon på mig och ville jag skulle ta upp henne i famnen. (hon påminner lite om en ett-åring) Nej, du får vara på golvet ensam ett tag nu sa jag till henne. Sen gick jag upp med valpen hack i häl.

Åkte sen och handlade mat och var borta runt en timme. Valpen låg på filten i hallen och sov när jag öppnade dörrn, oj inte meningen att väcka dig. Såå skönt att hon inte verkar bry sig om när jag kommer och går. Hon bryr sig minst om när jag kommer , går jag till hallen och ska gå ut brukar hon gissa på att hon också ska gå ut. Men säger jag åt henne att vänta och petar till henne, och sen stänger dörren så är det inte mer med det. Inte ett ljud har jag hört från henne i trapphuset :)

När jag skulle gå ner till tvättstugan igen följde hon också med. Den här gången skulle vi in till torkrummet, med ännu större oljud. Vroooom, valpen stack ut snabbast möjligt. Men kom sen tillbaka när jag lockade på henne. Sen låg hon utanför torkrummet på min jacka och tittade när jag hängde upp min tvätt. Tyckte kanske det var tryggast.
Jag tror det är super-viktigt att man miljötränar sin valp så mycket som man kan. Annars tror jag risken är att man får en hund som Elsa... Hon har otroligt svårt för nya miljöer och saker, att kunna slappna av. Jag tror att hon inte fått så mycket miljöträning alls när hon var valp och bodde på kenneln. Kanske har hon inte åkt så mycket bil överhuvudtaget innan vi fick henne, då är det inte så konstigt att hon avskyr bilåkning som vuxen.

Imorgon ska vi till Värnamo och hälsa på, det är många som vill träffa min lilla höna : )

Kommentarer
Postat av: Nathalie

Instämmer med dig gällande miljöträning.. det är verkligen A och O nu när de är små... Duktig hon var släppte rädslan sen. Ni är och kommer bli ett mycket bra team ihop ni två :))

2012-06-18 @ 16:46:12

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0