Koppelträning, lek & passivitet

Någon gång / dag tar jag med en köttbulle i fickan och en lek-trasa så går vi längs stora gräsmattan upp till vad jag nu kallar "koppel-tränar-området". En lugn parkering utanför ett äldreboende där det inte finns så mycket som stör den lilla valpen, utan att hon kan koncentrera sig på att inte bita i kopplet och att följa mig. Det går faktiskt ganska bra nu. Jag vill att hon ska associera att vara i koppel med att följa mig och få godis när hon tar kontakt.  Det är förstås jobbigt för henne att märka att hon inte kan springa hur hon vill, och att det kliar och stramar åt halsen. Men det går bra som sagt, och jag tror vi kan gå längre och längre sträckor med koppel så småningom.  Efter avklarad koppelträning springer vi tillbaka längs gräsmattan där hon gör sina behov, leker, tränar inkallning och kontakt.



Den här ska jag beställa inom kort :



En väst från Engelssons , med många fiffiga fickor. Jag tänkte jag kan ha den när vi ska börja på valpkurs i augusti.  (Så slipper jag smula ner min vanliga jacka med godis-smulor och korvgegg)
Och självklart ska jag ha den vid alla tillfällen som vi tränar jakt framöver : ))  

Förresten vi fick en spontan vilt-kontakt i stallet idag.. Hon hittade en död liten fågel som hon greppade direkt. Duktig valp , men dessvärre visste jag inte vad den hade dött av så det var en kort kontakt med den fågeln.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0