Ut-tecken

Nu har jag varit ute med hundarna i 2 timmar, så nu är de nöjda under eftermiddagen när jag ska iväg och jobba några timmar. Det känns så skönt att jag har bytt jobb och arbetstider, att jag jobbar på hemmaplan och inte behöver planera en hel vecka innan med hundvakt - utan de kan klara sig själva. Eftermiddagarna och nätter klarar de sig,  om inte de är hos Natta. I måndags natt var det första natten som Vilja var själv hemma (med Elsa) under tiden som jag jobbade. Jag tror det gick bra , hade ju aktiverat henne ordentligt dagen innan så hon var säkerligen nöjd. Jag tror att så länge jag se till att hon är nöjd under dagarna, så kommer hon inte ha några problem med att vara själv varken nattetid eller eftermiddagar.  Jag var hemma vid 7 , gick morgonrundan, tog en dusch sen gick jag och lade mig. Det går inte att ta för givet att en 8 månaders unghund med mycket myror i benen går med på att sova ytterliggare några timmar efter en hel natts sömn , men jag fick sova till 13 iallafall. Då väckte Elsa mig och sa att det var matdags..!
 
Har börjat träna Ut-tecknet idag. Fick tips från Maire hur jag kan börja , och jag följde hennes tips. Satte hunden ner, kastade (bra stadgeträning där ja...) en dummy över huvudet och då vände hon sig en kvarts varv och hamnade ej rakt. Satte henne igen och valde sen att inte kasta den över huvudet utan gå ut och lägga den bakom henne istället. Ställde mig framför, blåste i pipan och gjorde Ut-tecken och sade "uuut" . "Va ?? vad menar du nu??" sa hon till mig , tecknade igen och då fattade hon. Gjorde om samma procedur och hon fattade med en gång. Duktig hund ! Tränade så några gånger, och hon fattade vinken iallafall på det korta avståndet. Får hålla mig rätt kort nu till en början och nöta in så hon förstår.
 
Inkallning- och stoppsignalen har jag ej tränat på ett par veckor , tränade båda signalerna under promenaden nu och de hade nog mognat under tiden för nu blandade inte hunden ihop vilken som är vilken.
 
Tränat mycket att hålla fast och vara med dummyn kring mig , känner mig som en tjat-kärring som verkligen får tjata tjata på henne att hon ska hålla den längre i munnen än vad hon i dagsläget gör. Hon är så lekfull , går till snön och leker med den istället. Då blir den kall och får snö på sig och hon vill ännu mindre bära den ...!  Men det lossnar kanske snart , bara jag är envis.
Har också tänkt och bestämt mig för nu att inte säga apport  vid markeringar , utan istället säga ett kort och koncist "ja" (eller hennes namn , men ska välja att korta ner det) . Då minimerar jag risken att hon sticker när någon annan hund får lov. Fast det kommer vi ju få träna mycket på ändå.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0