Fotgående, öka kraven

Vi tränar fotgåendet på varje promenad. Jag använder koppel på henne så lite som möjligt och försöker ha henne att gå vid sidan istället de tillfällen hon inte kan springa fritt, och det går bra ! Jag behöver sällan be henne två gånger att komma in och gå "här" utan hon bara gör, och går där tills jag säger annat. Därför har jag nu märkt att hon kan ju det här med att gå vid sidan, iallafall under de former och distanser vi hittills tränat på. Alltså gå på cykelväg x antal meter går bra , men hur blir det om jag kräver att hon ska gå vid sidan när vi är 5 st hundar och är ute och går, och jag och Vilja går sist av alla? = dvs mycket driv framåt från hennes sida. Så idag tränade vi på det.  Det blev ju förstås lite flummigare och jag fick påminna henne ett par gånger att sidan av mig inte är en meter framför, utan fortfarande är på samma ställe. Okej , sa hon då och gick med på det. Har även bestämt mig för att avancera och träna i olika terräng, typ gå över snövallar/nedför diken och Vilja fortfarande ska gå vid sidan, eller träna i skogen i snön..
För på jaktprov går man väl inte på cykelvägar ,  ca 30 meter rakt fram ?!? ..nepp, tänkte väl det!
 
Så träna träna..  Fotgåendet som är en så viktig och självklar bit - vore skönt om det satt klockrent

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0