30/12

Idag var det dags för en lek/träningsträff med Ådi igen ! Labbekillen som är ungefär lika gammal som Vilja. Vi träffades på Elmiafältet och bestämde oss för att träna passivitet först. Ådi har ordentligt svårt med det, och förstår inte alls meningen med att vara stilla. Jag hjälpte till med köttbullar och lite tips , det är kul när man kan hjälpa till och träna andra med sina hundar också .. och inte bara sin egen.  Vilja var mest omkring och gjorde inte så mycket under tiden vi tränade honom . Jag har märkt att hon blir obekväm när andra hundar blir tillsagda, lite som att hon undrar om hon gjort något fel och vad hon kan göra istället.. Ja, en signalkänslig hund är hon ! Väldigt lyhörd och mån om att inte vara till besvär.
En kväll när vi busade lite nafsade hon mig plötsligt i ansiktet.. !  Hon bara dök rätt på , vet inte om jag har lärt henne på nåt sätt att det är ett okej sätt att leka på - men det tyckte jag inte ! Sa till henne direkt, och hon såg så paff ut. Förlåt förlåt förlåt , jag ska inte göra om det . Sen liksom smög hon fram till mig samtidigt för att kolla om jag var arg , sen när jag inte var det blev hon så fjäskig. 
 
Efter träffen med Ådi gick vi en sväng till. Det var ju så skönt väder ute. Lätt moln , 5 plusgrader, BARMARK , rena våren !  Jag hade inga dummisar eller pipa med mig, så vi tränade lite vardagsgrejer. Fast tycker det är rätt svårt, vad ska jag träna om jag inte jakt-tränar?
Nu verkar det vara plusgrader ett tag framåt, så ingen mer snö att vänta. Jag ska börja träna med 2 dummisar nu när jag lägger linjetag och klockan. Så får vi se om hon fattar !
 
 
 
Hon betyder väldigt mycket , hon är ju med mig nästan överallt nu för tiden.
Snart är 2012 slut. Detta året började med att jag fick veta att inseminationen skulle äga rum , och att det troligtvis skulle finnas en valp till mig. Ammy blev dräktig och det blev mer och mer klart att valpen var min. En helt underbar och fantastisk känsla. Sen föddes våra Lätt & Lagom , och jag kunde följa dem vecka för vecka. Ja, det är nog en tid jag inte kommer få uppleva igen förrän Vilja får valpar i framtiden - om hon är lämplig som mor dvs.
 
Gott nytt år ! 2013 blir vårat år ;)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0