Valpkurs och träning.

Ikväll börjar valpkursen ! Så spännande och se vilka valpar som också ska gå kurs , och framför allt vad vi ska gå igenom och lära oss.  
 
Det är mycket träning i huvudet på mig nu , men är nog bara hälften som kommer ut korrekt. Jag har börjat stadge-träning lite smått. Tränade lite ute på gräset på fm då jag satte henne ner, hade en tennisboll som jag duttade i gräset 1 meter ifrån henne. Sen när det gick bra kastade jag ner den i gräset , kastade den en meter framför henne, snett bakom osv osv. Ville att hon skulle lyckas och inte misslyckas mer än de två gånger som hon reste sig och tog bollen. "Keep it simply and stupid" var ju något vi fick lära oss igår.. Ju stadigare hon blir desto "värre" kan jag göra övningen. Stå bredvid henne tex och kasta bollen ett par-tre meter framför henne, bakom, åt sidorna. Och kanske använda olika leksaker/störningar.. Hon får inte springa efter någon boll, utan får först bollen där hon sitter.
 
Sen så funderar jag på att tillämpa "klossträning" när jag ska lära henne att finna sin plats vid mitt vänsterben. Det finns mycket tips på internet och filmer på youtube om hur man går tillväga. Det hela går ut på att man klickar in hunden på en kloss , hunden ska stå med framtassarna på den sedan flytta sina bakben och söka sig till utgångsposition.
Ett annat alternativ är att använda godis som lockar , men jag gillar tanken att hunden själv aktivt ska finna positionen - så vi får se hur det kan gå. Måste bara komma på vad jag kan använda som "kloss" .
Successivt arbetar man sen bort klossen tills hunden utan target finner rätt position.   Jag har inga direkta planer på att träna några lydnadsmoment mer än detta , fotgående är ju en av hörnstenarna för att ens kunna starta på jaktprov.  Utan det kommer vi ingenvart !
 Wish us luck!
 

Så, efter kvällens valpkurs kan jag nog konstatera att Vilja är en helt normal valp som heller inte alltid har koll på sina hjärnceller. Hon har faktiskt varit JÄTTE-DUKTIG ikväll ! :))    Vi började med att samlas, sen gå en kort promenad i skogen där vi stannade rätt ofta och instruktören berättade om klubbens verksamhet, regler o sånt dära. Sen gick vi in i klubblokalen där vi skulle berätta lite om oss själva och våra valpar , och prata lite teori om hur hunden belönas etc etc. Även om jag kanske inte kommer lära mig så mycket mer om grunder i hundens inlärning och varför den gör si och så , så tror jag ändå det kommer bli en givande kurs-tid. Inte minst för Vilja som behöver komma över lite av sin osäkerhet som hon har gentemot andra hundar..
Inne i klubblokalen där vi satt och lyssnade på Annelie (verkar som en bra instruktör, pedagogisk) så lade sig Vilja ner med en gång. Sen låg hon faktiskt och sov. Hälften av valparna gjorde det samma , och den andra skaran hade lite svårare med att slappna av. Där är 4 st retrievrar; 2 labbar ,1 flat + Vilja. Sen är det schäfer, toypudel och ett gäng raser mitt emellan.
 
Jag skulle hälsa till dig , Maire - från Annelie : )

Kommentarer
Postat av: Nathalie

Ska bli så roligt att få börja träna på riktigt sen.. får hoppas det blir en givande valpkurs för er!! :))

Svar: Det tror jag det kommer bli :) Har nu lärt mig alla namnen på valparna, hehe. Vad sägs om en toypudel vid namn BIFFEN !!
Josefin Johansson

2012-08-15 @ 22:35:07
URL: http://teamalcatazz.blogg.se
Postat av: Maire Pyrrö

Hälsa tillbaka....bra jobbat jossan : )

2012-08-20 @ 20:30:57
Postat av: Nathalie

Hahahaha Heja BIFFEN!! ;)

2012-08-23 @ 09:50:59
URL: http://teamalcatazz.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0