Valpkurs 2

Ikväll var det dags för valpkurs ! Det är ju ganska trevligt att ha valpkursen att se fram emot såhär under hösten. Mycket läxor får vi , sen beror det väl på hur ambitiös man är om man siktar på MVG i kursen eller inte... ;)   Jag går bara på skojs skull , anammar det som verkar vettigt och tränar på det jag tror jag kommer ha nytta av i framtiden och som verkar skoj.
 
Ikväll skulle vi LEKA med våra valpar ! Genom lek bygger man relationen med sin hund , och vi pratade om att det är viktigt att både hund och förare har roligt och inte bara föraren tex.. Vilja fattade ingenting när alla andra valpar helt plötsligt började röra på sig och stoja runt , så då tog det ett tag innan jag fick hennes fokus och vi kunde börja busa. Hon hoppar med sina döda-hopp åt mig och verkar tycka det är rätt roligt att leka med mig , tur - då är det inte bara jag : )
 
Sen har vi fortsatt med kontaktövningar. Har fått i "läxa" att träna på bakåtvänd fotgående. Var ju iofs inte det namnet som Annelie använde på övningen. Det var lite kruxigare då Vilja är rätt smart och lär sig varifrån belöningen kommer, och inte är det från ansiktet iallafall och man vill hunden ska ha ögonkontakt hela tiden.
 
Hade teori i klubbstugan sen sista timmen då vi pratade om shape'ing. Jag som tydligen inte har något emot att ställa mig i centrum erbjud mig att vara försökskanin och låta mig shape'as till rätt beteende.. hah... Nyttigt att göra då man känner sig som ett frågetecken, då fattar man hur hunden måste känna sig !
 
Nu blir det natt. Vilja däckade med en gång när hon kom innanför dörren.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0