Steg tre och fyra

Hej hopp galopp,  nu har proppen lossnat i klossträningen! Körde typ fast igår när jag inte visste hur jag skulle få Vilja att flytta på bakbenen när hon står på klossen. Det gick liksom inte att locka henne i sidled med godis, för då bara tog hon ögonkontakt istället (eloge till kontaktövningar, men det funkade inte i detta läget!)  Så då fick jag tänka om. Kom på idén att använda en tub och belöna från den , nu hade jag en halvtom kaviartub i kylskåpet så den tog jag. Tur vi inte tränat några kontaktövningar med kaviar-tub för nu lockades hon av den och flyttade baktassarna i sidled. Klick!  Klickat både för att hon flyttar de åt höger och vänster , bara för poletten ska trilla ner för henne att det är bakbenen det handlar om och inget annat. Men ska nu endast klicka för att hon flyttar sig åt höger, åt mitt vänsterben för det är där jag vill ha henne. Belöningsplacering (var ju ett fint ord) är visst rätt viktigt här då man genom godiset också får hunden att flytta sig åt det håll man vill.  Just nu krävs det att jag använder "godishanden" för att hon ska flytta sig , förhoppningsvis kan jag plocka bort handen sen.
 
Annars har vi typ legat och sovit hela fm (laddat ner serien Once upon a time, efter att ha sett några avsnitt på rad känns det som att även jag lever i en saga...!)    idag, så nu var hon rätt piggelin men har slocknat igen. Klickerträning är visst nyttigt för hennes små hjärnfolk där uppe på kontoret.
 
 
Hon som sällan är still !

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0