Klossträning steg 1 !

Igår morse när jag kom ut med Vilja så hittade jag en barnpall utanför soprummet, precis en sådan pall som jag ville ha till att påbörja klossträningen med. Perfekt !  Så nu har vi påbörjat mitt lilla projekt ; inlärning av utgångsposition med hjälp av target. Vet ju inte alls om detta kommer lyckas, men man måste ju försöka.
 
Steg 1 har vi börjat på nu och det är att hon ska få intresse för pallen , dvs jag har klickat när hon nosar på den. Successivt ökar man sen kraven och klickar sedan för att hon kanske kraffsar med ena tassen på klossen , sedan för att hon rör ena tassen på den , stiger upp med ena, med båda tassarna  - osv osv osv.  När hon sen når målet med den pallen kommer jag sen att byta ut den mot en bok , sedan en musmatta , ett papper tills target'en är helt borta.  Voila !  ...kanske finns det lättare vägar att ta sig fram på , haha... Men jag vill tro att när hon väl har förstått hela poängen och självmant söker sig till mitt vänsterben så kanske det också sitter bättre när vi väl ska gå jaktfot sen och jag slipper tjata. Eller  ???
 
Vi har fått ett par läxor från valpkursen också ;  inte -sno-godis-övning.  Inga problem , jag kan lägga godis mellan tassarna på henne och hon väntar på sitt varsågod. Tyckte hon var duktigast i gänget, men så tycker väl alla om sina valpar : )
 
Har varit ute och tränat lite stadga med dummy och en tennisboll. Det går ganska bra , hon fattar att hon ska vara stilla men kastar jag för långt eller för nära henne smiter hon. ...Jag hade önskat att hon kunde hålla ihop sig lite bättre och bära dummyn längre sträckor , ser hon ett gräs-strå släpper hon dummyn för att tugga på den istället... Men det kommer kanske mer naturligt förhoppningsvis , stadgan har hon ju dessvärre inte i sig naturligt så det kanske inte gör så mycket att vi tränar mer på just det.

Kommentarer
Postat av: Nathalie

Yeah duktiga Vilja!! Ni kommer säkert komma långt men kom även ihåg att inte ha bråttom... "Calmness leads to reward" valpar är valpar ;)

Svar: Kan man svara såhär ?? Blinka till om du ser vad jag skriver. Jaa precis, det svåra är ju att ta det lugnt. Hah.. men jag blir nöjd om jag bara kan komma så långt som att hon fattar att det är bakbenen hon ska röra. Detta kommer kanske ta flera månader att lära in, tur vi har hela livet på oss !!
Josefin Johansson

2012-08-15 @ 22:33:28
URL: http://teamalcatazz.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0