Inne-dag

Åh vad roligt när klicker-träningen går framåt : )   Nu är vi nästan klara med den första klossen , Vilja söker sig självmant till mitt vänsterben när jag flyttar mig åt höger. Vad effektivt det är med klicker! Nästa steg är att byta ut den där barnpallen till en bok eller liknande och göra samma grej , och tills slut har jag inget hjälpmedel alls och hon ska alltså hitta position ändå.  Sen är väl meningen hon ska befinna sig där även när jag går framåt (fotgåendet), men det blir ett senare projekt..
 
Vi var ute för några dagar sedan och hade lite retriever-träning.. Gick upp till asfaltsplanen (fd koppel-tränar-området) med en dummy för jag har insett att jag behöver minimera alla störningar runt om, för att få henne att hålla apporten och komma med den till mig. Är vi på gräset tex ska hon äta gräs istället, tugga på ett löv , eller ja vad som helst. Och inomhus är det likadant. Där uppe vid garagen gick det mycket bättre , jag sprang runt och clownade mig och fick henne faktiskt att komma med dummyn till mig !   Tränade också stadga med tennisboll studsande runt henne osv, går också rätt bra.
 
Ute ser det ut att regna hela dagen... Så vi blir väl mest inne idag och tuggar på skor , tuggben, dörrmattan (fattar inte varför hon envisas med att tugga på den) , leker och vilar om vartannat. Ibland får jag för mig att jag saknar den första valptiden , hon var ju så liten och söt.. Men näe , det var en rätt jobbig tid med mycket spring ut och in och hon fattade ju ingenting om vad man menade. Inte så konstigt.   Nu räcker det att vi går ut var 3-4 timme , och vi kan gå till Elmiafälten och hon får springa av sig ordentligt och bada i Vättern , det kunde vi ju inte när hon var 9 veckor tex.. Så var tid har sin härliga stund.
 
I trapphuset har vi numera miljöträning till max.. De håller på och slipar golvet , och det verkar hålla på ett tag. Det dunkar och dönar med olika maskiner och ser ut som kaos !

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0