Halv-storm

Inget bättre väder ute idag , blåser halvt storm istället.  Men jag blir så rastlös av att vara inne hela dagen så jag äventyrade ödet lite genom att ta med en dummy upp till "dummy-tränar-området" och försöka jobba hem henne med den till mig.. Det går väl sådär typ. Hon är het på dummyn , springer alltid fram och tar den men sen är det olika vad hon gör.. Springer fram till gräset och lägger sig med den är oftast det hon väljer , (det är ju inte det som är meningen !!)  . Men står vi lite längre bort från gräset, och det är närmare till mig än dit så kan hon välja att komma hitåt med den. Och då bara överröser jag beröm och klappar henne förstås , hon undrar väl vad i allsindar jag håller på med , är dummyn så märkvärdig? JA! Det är den , kanske hon börjar förstå det snart också !
 
Med stadgan försöker jag göra det så svårt för henne som möjligt, men ändå enkelt så att hon fortfarande klarar av det. Fin balansgång det där. Jag rullade bollen mitt framför henne, det var ju förstås lite för svårt så hon knyckte den. Gjorde om, gjorde rätt - duktig tjej!  Och med inkallningarna försöker jag numera göra det lite svårare, kanske blåser inkallning när hon springer rätt mot tjotahejti (under en balkong tex där det brukar finnas äckliga saker att äta) , eller när jag gömmer mig och hon inte ser mig vid första anblick.. Också en svår balansgång NÄR man ska välja att ens kalla in hunden, för nu rätt var det var så kutade hon helt plötsligt ifrån mig och skulle ner och jaga en ekorre eller vad hon nu såg. I den stunden är det ju ingen idé att blåsa nån inkallnings-signal för hon skulle inte komma ändå, hon hade väl inte ens hört signalen.
 
När hundarna sen blivit rastlösa igen så ska vi gå till Elmiafälten , där brukar hon springa längst hela ängen och kan ibland vara väldigt långt ifrån mig (för jag går åt andra hållet) , undrar vad som händer om jag blåser inkallning då?
 
 
Efter promenad , inget bad i Vättern idag men mycket spring på ängarna! Nu blir det lugnt ett tag : )
 
 
 
Kolla utsikten... Jag hade kunnat dö för mindre !! En av mina bästa vänner som jag känner sen 10-års åldern ska flytta in i denna lägenhet , vi båda hamnar nästan grannar i samma stad efter 15 års vänskap , vad är oddsen på det ! : )
 

Jaha nu måste jag skriva lite till !!  Har nyss haft lite kloss-träning igen, och Vilja fattade med en gång att det var bakbenen mot mitt vänsterben som gällde - jag behövde inte ens använda godis för att locka henne till rätt position.. Då bytte jag ut pallen mot en bok , och visst fattade hon att det var tassar på och röra bakbenen som gällde. Duktiga lilla hund! Det var visserligen lite svårare med boken då den rörde sig och inte var lika stor som pallen , ibland hamnade hon framför mig, snurrade helt om, men när hon sen kom helt rätt och till och med satte sig så blev det klick-godis, klick-godis, klick-godis massa gånger. Efter fyra procedurer såg man att hon blev lite trött i hjärnkontoret , hon visste inte riktigt vad jag ville och då fick jag ytterliggare ett beteende att klicka för; buga. Så himla roligt med klicker för man kan klicka för allt som hunden gör, sen kan man bara välja vilka beteenden man vill fortsätta shape'a!

Kommentarer
Postat av: Maire Pyrrö

Så kul att följa er träning.. : ) smyger ofta in på era bloggar (Lätt & Lagom ) om några veckor ska vi träna igen : )

Svar: Det ser vi fram emot :)
Josefin Johansson

2012-08-26 @ 16:47:55

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0