"Calmness leads to reward"

Goldenspecialen 2012 i lördags och träning idag hos uppfödar-mamma ihop med ett gäng andra i skaran Aim High-hundar..  Jag måste säga hur tacksam jag är över min lilla tjej som ger mig möjlighet att vara ute på sådana här hundgrejjer, och syssla/träna hund i en helt annan utsträckning än vad jag tidigare kunnat. Glappet mellan Elsa och Vilja är oändligt stort. Jag har fått en helt annan hund nu i min ägo och det blir tydligare och tydligare ju äldre hon blir ! Därför är det inte alltid så enkelt att veta hur man ska träna för att nå dit man vill , men tur nog så har vi ju underbara kennel-mammor som så gärna hjälper oss och vill vi ska lyckas : )
 
Goldenspecialen var en aning luddigt 'äventyr' med mängder av Goldens som skulle starta i sina klasser. Vilja har varit med nästan hela tiden , nyttigt för henne att vara med bland alla andra hundar och folk - och för att inte tala om all skott-träning som föregick!
 
Och idag har hundtemat för helgen fortsatt hemma hos Maire där vi haft träning..  Mycket , mycket passivitet , början på fotgående, apport i vatten och på land , vilt-kontakt m.m . Väldigt kul är det , men tar en liten stund att smälta allt och sen gå igenom det och börja träna på det.
Det som ligger närmast nu är stadgeträning, bara att ha henne sittandes och att hon sitter kvar när jag går en bit ifrån, pillar i gräset, rullar en boll en meter framför/förbi henne osv osv osv. Och som allt annat är det ingenting som hon kan från början , utan allt kommer vi säkerligen få bråka lite om för att hon ska förstå vad jag vill få ut av henne och att hon ska förstå vad hon ska göra för att få belöning (lugn).  Mycket vilja och lust har hon, och den är inte alltid synkad ihop med min vilja, men det är ju därför som hon heter som hon heter.
 
Nu vilar vi tills imorgon kväll då valpkursen uppe på Jönköping brukshundklubb startar. Jag har inga förväntningar alls , har knappt fattat att den lilla gula har hunnit bli fyra månader redan.. ! Men jag hoppas det kommer bli en kul och givande kurs, och att det finns olika valpar i gruppen och kanske någon man kan träna ihop i framtiden. Kursen sträcker sig under hela hösten (8 tillfällen/ varannan vecka), så de kommer hända mycket under hösten ! : )
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0